Česká ekonomika: Obchodní bilance, průmysl, stavebnictví v mínusu

Česká ekonomika: Obchodní bilance, průmysl, stavebnictví v mínusu

Obchodní bilance:

Dovolené nejenom „drtily“ výsledky průmyslu, ale nakonec se projevily i ve vývoji zahraničního obchodu. Deficit obchodní bilance jsme tu ještě letos skutečně neměli. Je sice spíše symbolický (1,5 mld. korun) a navíc jde na vrub výraznému propadu exportu, a tak i zde můžeme použít stejné argumenty jako v případě průmyslové výroby. Celozávodní dovolené v automobilkách snížily vývoz osobních automobilů meziročně o třicet procent, což v korunovém vyjádření znamená, že se vyvezly automobily v hodnotě meziročně nižší o více než 21 mld. korun.

Současně s nižším vývozem přišel na řadu i slabší dovoz, který se používá pro výrobu v průmyslu, a tak i importy do ČR výrazně propadly. Navíc stránku dovozu stále ovlivňují i levnější suroviny, které snižují hodnotu dovozů a v konečném důsledku tak šetří peníze firem i českých domácností. Předpokládáme, že se situace i v zahraničním obchodě v dalších měsících rychle vrátí do dřívějších kolejí. Zvlášť když poptávka po nových autech je na tuzemském a zejména pak na evropském trhu velmi slušná, a už v podstatě v EU atakuje maxima dosažená v roce 2008. K obnovení růstu exportu podle našeho názoru došlo už v srpnu, kdy výrazně v plusu skončil i celý zahraniční obchod. I nadále předpokládáme, že přebytek obchodu za celý rok vzroste z loňských 140 mld. korun na necelých 200 mld. Samozřejmě s růstem domácí spotřeby je třeba počítat i s tlakem na dovoz spotřebního zboží, nicméně ten by neměl výsledky zahraničního obchodu nijak výrazněji válcovat. Zvláště, když export se po letní přestávce nejspíše opět rozjede. Hlavně s podzimními novinkami tuzemských automobilek.

zahranicni obchod CR

Stavebnictví:

V létě se českému stavebnictví nevedlo o nic lépe než v předchozích měsících a jeho výkony se propadly o 16,3 %. Když vezmeme v úvahu o tři pracovní dny kratší měsíc, tak nejsou čísla o moc lepší (-12,6 %). Ukazuje se, že nedostatek zakázek trápí stavebnictví i ve třetím kvartále letošního roku. Hodně se o nich sice mluví, ale málo realizuje. Stavebnictví už v podstatě smazalo předchozí krátkodobý boom vyvolaný „nutností“ rychle dočerpat peníze z fondů EU ze starého rozpočtového období a nové rozpočtové období se zatím na číslech nijak neprojevilo. Zjednodušeně a cynicky se dá říct, že peníze jsou, ale stavět není co. Ostatně propad inženýrského stavitelství o čtvrtinu není třeba dále dlouze komentovat. A v některých případech nepomáhá ani boom realitního trhu.

Vysoká poptávka po nových bytech vedoucí k jejich viditelnému zdražování zatím nijak nezahýbala s novou bytovou výstavbou. Počty nově stavěných bytů nejsou rozhodně nijak dech-beroucí, a tak spíše než na širokou atraktivní nabídku nového bydlení se budou spotřebitelé moci „těšit“ na další růst cen nemovitostí. Zvlášť když se nemovitosti v době téměř nulových úrokových sazeb staly i atraktivními pro investory. Propad, s nímž se stavebnictví potýká, se s největší pravděpodobností už letos nepodaří dohnat. Sice něco málo pozitivního už naznačily statistiky nových zakázek ve druhém čtvrtletí, avšak nejde o dramatickou změnu k lepšímu. Proto snižujeme výhled tuzemského stavebnictví z nuly na -3 %.

stavebnictvi CR

Průmysl:

Průmysl skončil v červenci v červených číslech, což by nebylo až takovým překvapením, ale to, že propad dosáhl 14,1 %, už nepříjemnou zprávou rozhodně je. A hezkým podíváním nejsou ani výsledky očištěné o rozdílný vliv počtu pracovních dnů. Podle nich se výroba v průmyslu tentokrát meziročně snížila o 7,6 %. Na první pohled skoro tragický výsledek jde ovšem na vrub automobilovému průmyslu, a tak zdůvodnění rozsáhlého propadu můžeme najít v něčem tak prostém, jako jsou dovolené.

Vzhledem k tomu, že produkce automobilek poklesla o více než jednu třetinu, jde s největší pravděpodobností o efekt celozávodních dovolených. Ty se občas posunují mezi jednotlivými letními měsíci a letos nejspíše připadly právě na červenec. Proto nemusíme považovat poslední výsledek průmyslu za takovou „tragédii“, jak na první pohled vypadá. A to ani z pohledu nových zakázek, které se v době volna automobilkám snížily o jednu čtvrtinu.

Vedle aut se snížila produkce i u dalších silných průmyslových oborů jako je výroba elektrických zařízení a strojírenství. I zde nejspíše zafungoval efekt letních dovolených, a proto mnohem zajímavějším než červencové číslo může být až to srpnové. Ostatně propad a následně obrat k lepšímu nakonec už indikovaly i ukazatele PMI, které za červenec nedopadly nijak dobře a nakonec se v srpnu zase vzpamatovaly. Předpokládáme, že se průmysl zase v dalších měsících vrátí do černých čísel.

Po silnějším srpnu nejspíše dojde ke stabilizaci růstu průmyslu jako nejsilnějšího odvětví české ekonomiky. Jeho růst bude nejspíše slabší než třeba v loňském roce, ale i tak si zachová roli motoru české ekonomiky a současně i silného tvůrce nových pracovních míst. Za celý letošní rok by se růst tohoto odvětví mohl pohybovat okolo tří procent.

prumysl CR

Zdroj: analytický tým ČSOB

Hodnocení článku

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás na Facebooku a získejte každý den aktuální investiční nápady!