Česko je automobilová velmoc

Česko je automobilová velmoc

Růst české ekonomiky je i nadále úzce spojený s průmyslem, tedy především s tím největším – automobilovým. A jeho dosavadní výsledky jsou impresivní. Podle posledních údajů SAP se produkce osobních aut a LUV za prvních pět měsíců zvýšila o více než 5 % na téměř 625 tisíc, což mimochodem znamená, že se dále zvyšuje zastoupení automobilek a jejich dodavatelů na produkci celého průmyslu, exportu a vlastně i HDP, který závisí na jejich výkonu už téměř z deseti procent.

Při své pokračující expanzi automobilky stále najímají nové zaměstnance (+5 % v Q1) a současně jsou i jedním z nejlépe platících zaměstnavatelů, který i letos poměrně rychle zvyšuje mzdy svým zaměstnancům (+5,9 %). Tuzemské automobilky se vezou na vlně rostoucí evropské poptávky započaté už v úvodu roku 2013. Po čtyřech letech sice prodeje ztrácí na tempu, avšak ani tak není nárůst prodejů zanedbatelný. Stále více se však dere na mysl otázka, kdy to asi skončí, nebo jak dlouho ještě bude moci česká ekonomika – jako druhá nejvíce závislá země na výrobě automobilů – na automobilky spoléhat.

Zda se totiž po rekordně dlouhé expanzi už na obzoru nerýsují známky útlumu. Někdo takový pocit mohl mít už po slabých prodejích v dubnu, avšak silná květnová čísla potvrdila, že šlo jen o krátkodobý výkyv spojený se svátky. To by ovšem jako důvod pozitivního očekávání do dalších měsíců jako vysvětlení nestačilo. Pro pokračování růstu poptávky po nových vozech v EU lze nalézt hned několik důvodů.

Tím prvním je asi fakt, že jednotlivé národní trhy procházejí různou fází cyklu, a tak zatímco ten největší (německý) zdolává jeden rekord za druhým, rostoucí španělský, francouzský a italský mají k historickým maximům ještě hodně daleko. Zájem spotřebitelů pořídit si nový vůz přitom zůstává ve většině velkých zemí nadále nadprůměrně silný. Když k tomu připočteme, že neskončila obnova flotil firemních vozů, tak prostor k růstu byť podstatně slabšímu než loni rozhodně stále ještě existuje. S rostoucí nasyceností trhu bude boj o trh stále těžší a prim budou hrát přeborníci v inovacích. A v tomto směru nejsou minimálně někteří tuzemští producenti bez šance.

EUR/CZK: Trend posilování koruny se prozatím zastavil a tak i včera se koruně nechtělo příliš vzdalovat od úrovně 26,30 EUR/CZK. Poslední slova centrálních bankéřů před startem týdne mlčení ji ponechala chladnou, a tak spíše bude i nadále vyčkávat, s jakým poselství přijde ČNB příští čtvrtek. Zda převáží hlasy umírněné nebo zesílí volání po zvýšení sazeb už ve třetím čtvrtletí. Spěchat není kam.

EUR/USD: Eurodolar včera nic nepředvedl. Lepší data z amerického realitního trhu nenašla podstatnou odezvu. Nezajímavý týden na eurodolarovém trhu bude pokračovat i dnes, když za důležitější zveřejněné číslo dneška lze považovat jen týdenní statistiky z amerického trhu práce (to dovolí vyrobit přesnější odhad payrolls za červen).

ROPA: Cena ropy Brent včera dále klesala a to navzdory tomu, že data o zásobách v USA za minulý týden poukázala na vyšší než očekávaný pokles zásob surové ropy a pokles zásob benzínu. Nálada na trhu zjevně zůstává negativní (prvotní krátká reakce byla pozitivní) a cena Brentu se tak poprvé od listopadu 2016 propadla pod 45 USD/barel. Ve zbytku týdne trh sleduje především data o aktivitě producentů ropy v USA, jejíž setrvalý a rychlý růst je jednou z hlavních příčin tlaku na nižší ceny ropy. Lze očekávat její další zvyšování, neboť na vývoj cen ropy reaguje se zpožděním. Současné ceny ropy (ropa WTI na rok 2018 se prodává cca za 45 USD/barel) by ji nicméně v následujících týdnech měly ochladit.

Zdroj: analytický tým ČSOB

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Invest Planet
Sledujte nás na Facebooku a získejte každý den aktuální investiční nápady!