Market Profile anebo úvod do teorie aukce

Market Profile anebo úvod do teorie aukce

V angličtině Market Auction Theory reprezentuje jeden z mnoha diskrečních systémů. Na úvod je důležité konkretizovat, že hlavní účel trhu je zajistit co nejsnazší průběh obchodu a zároveň maximalizovat objem obchodů. Pokud je toto splněno, lze charakterizovat trh jako vyvážený. Oproti jiným strategiím využívá market aukce růstu ceny jako možnost prodeje a pád ceny jako možnost nákupu. Neznamená to však, že trader vstupuje proti silnému trendu, spíše vyčkává, dokud se cena nestane příliš levná či drahá. Takovéto chápání ceny je pravděpodobně hlavní rozdíl oproti jiným strategiím.

kdy_je_cena_vysoko_a_kdy_nizko

Teorie aukce zakládá své obchody na bázi toho, že cena se z 80 % pohybuje kolem své férové ceny a ve 20 % tuto férovou cenu hledá. Tato cena je charakteristická tím, že představuje shodu z pohledu kupců i prodejců. Pro kupce je dostatečně levná a zároveň pro prodejce dostatečně drahá. Na této ceně probíhá díky této vlastnosti nejvíce obchodů. Pokud se trh pohybuje kolem své férové ceny, je vyvážený. S vyváženým trhem souvisí rovnovážná oblast (= rovnovážná oblast zahrnuje 68.2% všech zobchodovaných kontraktů. Při vyváženém trhu lze uvažovat hranice rovnovážné oblasti jako referenční oblasti. Férová cena je vždy součástí rovnovážné oblasti). Rovnovážná oblast tvoří 70 % všech zobchodovaných kontraktů a férová cena je cena s nejvíce obchody této zóny. Změna férové ceny nastává při události, která zapříčiní, že většina obchodníků změní svůj názor na férovou cenu. Trh následně hledá novou rovnovážnou oblast a férovou cenu. V tomto stádiu se trh nazývá nevyvážený. V nevyváženém trhu nedochází ke shodě o ceně a není zobchodován takový objem jako u vyváženého trhu.

K úplnosti je třeba dodat, že elementy market aukce jsou cena, čas a objem. Cena je nejvíce volatilní proměnná. Objem (= objem je základní veličinou futures trhů. Každý zobchodovaný kontrakt má dvě strany – kupce a prodejce, nikdy v trhu není více kupců nebo prodejců)  obchodů je z pohledu teorie aukce nejdůležitější proměnnou, která měří úspěch aukce. Prakticky nejmenší význam má čas, který udává, kde se cena jak dlouho zdržela.

teorie_aukce

Autorem článku je společnost ziskejucet.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás na Facebooku a získejte každý den aktuální investiční nápady!