Market Profile: Reakční vs. iniciativní aktivita

Market Profile: Reakční vs. iniciativní aktivita

Při přístupu trhu na „nové“ ceny v rámci daného časového rámce mohou účastníci trhu reagovat dvěma typy aktivity – iniciativní (Initiative Activity) (= pokud se trh vydá směrem od předchozí rovnovážné oblasti nebo rozpětí poslední seance, lze tuto situaci označit jako iniciativní aktivita). Často je doprovázena prudkým pohybem a otevřením typu Open Drive nebo reakční (Responsive Activity) (= pokud trh otevře mimo close či VPOC předchozí obchodní seance, často má tendenci se k těmto cenovým hladinám vracet. Pokud taková situace nastane, nazýváme ji reakční aktivitou. Dle směru obchodu definujeme Responsive Buying nebo Selling). Nejlépe je tato aktivita vidět při otevření trhu mimo rovnovážnou oblast (rovnovážná oblast zahrnuje 68.2% všech zobchodovaných kontraktů. Při vyváženém trhu lze uvažovat hranice rovnovážné oblasti jako referenční oblasti. Férová cena je vždy součástí rovnovážné oblasti) nebo rozpětí poslední seance.

Reakční aktivita (= pokud trh otevře mimo close či VPOC předchozí obchodní seance, často má tendenci se k těmto cenovým hladinám vracet. Pokud taková situace nastane, nazýváme ji reakční aktivitou. Dle směru obchodu definujeme Responsive Buying nebo Selling) v případě otevření nad rovnovážnou oblastí znamená jakýkoliv prodej v této oblasti. Nákupy v této oblasti jsou známkou iniciativní aktivity. Naopak to samozřejmě platí pro otevření pod rovnovážnou oblastí nebo rozpětím.

Tyto typy aktivit však můžeme rozlišit i v intradenním rámci. Například při překonání známé referenční úrovně (= jako referenční úroveň se označuje významná a trhu obvykle známá cena. Na těchto cenách je vyšší pravděpodobnost reakce účastníků trhu a proto je potřeba všechny aktuálně relevantní referenční úrovně zapracovat do očekávání. Může se jednat o netestovaná high, low, NakedVPOC, VAH, VAL předchozích seancí, ale také oblasti LVN, HVN a jiné úrovně supportu a resistance) jako významné high, low apod. Aktivita, která se objeví v této “neprobádané” oblasti, ovlivní akceptaci nebo odmítnutí nových cen. Rozhodující pro směřování trhu je potom aktivita obchodníků z jiných časových rámců (o účastnících trhu v tomto článku).

Odmítnutí nových cen v důsledku reakční aktivity může mít podobu selhání aukce. V případě reakční aktivity při otevření trhu mimo hodnotu nebo rozpětí, je primárním cílem test VPOC (= cenová hladina, na které je zobchodován nejvyšší počet kontraktů, je nazývána VPOC. Tato cena je považována za férovou) u předchozího dne. Při odmítnutí cen minulého dne závisí cíl na tržním kontextu, rozpětí takového dne je však prakticky neomezené.

Ukázka prodejní iniciativní aktivity při otevření pod oblastí hodnoty předchozího dne (1. 4. 2015 na trhu ES – E-mini index S&P 500):

reakcni_aktivita_1

Ukázka nákupní reakční aktivity při otevření pod rozpětím předchozího dne (3. 4. 2015 na trhu ES):

reakcni_aktivita_2

Zdroj: společnost ziskejucet.cz

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sledujte nás na Facebooku a získejte každý den aktuální investiční nápady!